Welke bril om te rijden

Volgens de Asnav, hangen meer dan 90 % van de beslissingen en de handelingen bij het besturen van een wagen af van de ogen van de bestuurder. Ogen zijn niet gewoon om te functioneren bij geringe lichtintensiteit of te sterke lichtintensiteit en ook niet bij een al te hoge snelheid. Een woordje over zien aan het stuur en de reglementering.

HOE KUNT U BETER ZIEN ACHTER HET STUUR, ’S NACHTS EN OVERDAG?

– Een scherp zicht garandeert veiligheid achter het stuur, het is dus nodig om zijn gezicht regelmatig te laten nazien door een oftalmoloog; – Rijden is verboden voor mensen die geen binoculaire gezichtsscherpte hebben van minstens 5/10 (indien een oog een gezichtsscherpte heeft van minder dan 1/10, dan moet de andere minstens 6/10 hebben); – Geen optische bril dragen wanneer het rijbewijs vermeldt dat het verplicht is, vormt een ernstige overtreding; – Opteer voor brillen met een beschermingsfactor 1 tot 3, de beschermingsfactor 4 is verboden om te rijden;
– Polariserende glazen, al dan niet corrigerend, verminderen de verblinding en verbeteren het comfort van de bestuurder; – De fotochromatische glazen, al dan niet corrigerend, passen zich automatisch aan de lichtsterkte aan en vermijden dat de drager van montuur moet veranderen in functie van de lichtsterkte; – Brillen om ’s nachts te rijden verbeteren het contrast en verminderen de verblinding; – Optische brillen die worden gedragen tijdens het rijden moeten netjes zijn, zonder krassen of sporen van schokken want dergelijke onregelmatigheden vermoeien het oog en de bestuurder.

DE JUISTE OOGBESCHERMING OM MET EEN QUAD TE RIJDEN OF OM AAN MOTORCROSS TE DOEN

Stof en rondvliegende zaken maken dat liefhebbers van motorcross en quads best een helm dragen. Welke kiest u best en wat moet u doen als u een brildrager bent? Lees de tips hieronder.
– Opteer bij voorkeur voor een masker met een dubbel verlucht vizier en minstens voor een masker met een enkelvoudig vizier behandeld tegen damp;
– Kies een vizier in polycarbonaat;
– Schaf tear–off aan om uw vizier netjes te houden telkens u erop uit trekt;
– Indien u een bril draagt, kies dan ofwel voor een aangepast vizier, of voor optische clips.

FIETSERS EN MOUNTAINBIKERS, BESCHERM UW GEZICHT!

– Kies een omhullende bril om te fietsen en een gerond model om te mountainbiken met armen en antislipbruggen voor tochten en maskers om met de moutainbike af te dalen;
– Vermijd monturen met een brede band ter hoogte van de wenkbrauwen;
– Kies voor glazen, al dan niet corrigerend, met factor 0 tot 4 in functie van de intensiteit van de zonnestralen of zorg voor fotochromatische glazen of glazen die verwisselbaar zijn;
– Zorg voor glazen in polycarbonaat, behandeld tegen damp en waterafstotend;
– Probeer om monturen aan te schaffen met een verluchtingsysteem.

GOED ZIEN OP DE MOTOR OF OP DE SCOOTER IS BELANGRIJK!

– Draag indien nodig een corrigerende uitrusting en vermijd lenzen (risico op losweken en droge ogen);
– De brilmonturen moeten soepel zijn, de glazen en de helmvizieren zijn bij voorkeur organisch (om de motorrijder niet te verwonden indien hij valt), antiweerkaatsing, antidamp, antikrassen en waterafstotend;
– Bij zonnig weer kiest u beter een transparant vizier (gekleurde vizieren zijn ’s nachts verboden) en zonnebrillen met factor 1 tot 3. De fotochromatische glazen worden aangeraden want zij passen zich automatisch aan de lichtsterkte aan;
– De combinatie vizier/polariserende glazen verstoort het gezicht.

Bron:  AlloLunettes.com